اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌های خشک از مبدأ نیازمند فرهنگ‌سازی است

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: برای مشارکت شهروندان در طرح تفکیک زباله‌های خشک از مبدأ باید فرهنگ‌سازی و در کنار آن نوسازی و توسعه ناوگان و تجهیزات مورد استفاده در جمع‌آوری پسماند صورت گیرد.

مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌های خشک از مبدأ نیازمند فرهنگ‌سازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراسم روز زمین پاک با افتتاح دو پروژه واحد مکانیزه پردازش پسماند خشک و نوسازی ماشین‌آلات رفت‌وروب و جمع‌آوری پسماند، همراه با تقدیر از شهروندان فعال در حوزه تفکیک پسماند و اختتامیه مسابقه عکاسی «پاکیار سفر»، امشب در تالار شهر مشهد برگزار شد.

مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌های خشک از مبدأ نیازمند فرهنگ‌سازی است

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در این مراسم تأکید کرد: برای مشارکت شهروندان در طرح تفکیک زباله‌های خشک از مبدأ باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

مهدی یعقوبی اضافه کرد: در همین راستا برخی از اقدامات مانند ارائه آموزش اثرات تفکیک زباله به دانش‌آموزان در ۲۵۰ مدرسه یا عنوان «پاکیاران» به انجام رسیده است.

وی با اشاره به لزوم نوسازی و توسعه ناوگان و همچنین تجهیزات مورداستفاده در جمع‌آوری پسماند در کنار فرهنگ‌سازی، ادامه داد: به همین منظور تا به امروز نوسازی ۹۰ درصد از ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله صورت گرفته است.

بهره‌برداری از نخستین مرکز مکانیزه تفکیک پسماند خشک با ظرفیت ۲۵ تُن در روز 

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد یادآور شد: امروز نیز ۲۱ دستگاه خودروی جدید مکانیزه جمع‌آوری پسماند با هزینه ۶۱ میلیارد ریال به ناوگان سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اضافه شد.

یعقوبی اضافه کرد: علاوه بر این نیز نخستین مرکز مکانیزه تفکیک پسماند خشک با ظرفیت ۲۵ تُن در روزبه بهره‌برداری رسید که در کنار آن ایجاد یک مرکز با ظرفیت ۱۰۰ تن در حال پیگیری است.

در حوزه مدیریت پسماند موفقیت قابل‌توجهی کسب نشده است

مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی به اقدامات قابل‌توجه مدیریت پسماندهای پزشکی در مطب‌ها اشاره کرد و گفت: این اقدامات با پیگیری شهرداری مشهد و سایر دستگاه‌ها صورت گرفته و اکنون به‌عنوان الگو در سایر شهرها مطرح است.

تورج همتی با اشاره به اینکه 15 سال است که در حوزه مدیریت پسماند قانون مصوب وجود دارد، متذکر شد: بااین‌وجود در اجرای این طرح موفقیت قابل‌توجهی کسب نشده است که نشان از خوب عمل نکردن در پیوست‌های اجتماعی است.

وی یکی از اولویت‌های محیط‌زیست خراسان در سال جدید را مدیریت پسماندهای صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: این امر در راستای حفظ محیط‌زیست در دستور کار قرارگرفته است.

کاهش آلودگی هوا نیازمند فرهنگ‌سازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز به‌ضرورت موضوع کاهش مصرف پلاستیک و کاغذ، ارتقای فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ، فعال بودن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و بهره‌گیری و حمایت از سمن‌های محیط‌زیستی تأکید کرد.

محمد حاجیان شهری تشریح کرد: به دلیل اینکه زمین تنها زیست‌گاه انسان است، بنابراین باید برای حفظ آن تلاش کند درحالی‌که پس‌ازآنقلاب صنعتی، بشر در تقابل با محیط‌زیست قرارگرفته است.

وی تأکید کرد: با فرهنگ‌سازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی باید شهروندان را تشویق و ترغیب به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی کرد تا به دنبال آن شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

اجرای آزمایشی نرم‌افزار جمع‌آوری پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز بیان کرد: نرم‌افزار جدیدی برای جمع‌آوری پسماند اجراشده که در ابتدا به‌صورت آزمایشی در منطقه 9 شهرداری مشهد به‌کارگیری می‌شود.

ابوالفضل کریمیان تشریح کرد: شهروندان می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار، نشانی درخواست و همچنین نشانی خود را ثبت کنند که پس‌ازآن خودروهای جمع‌آوری بازیافت و زباله خشک به محل موردنظر اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: در برابر تحویل زباله‌های خشک توسط شهروندان، کیف پول شهروندی آنان شارژ می‌شود و می‌توانند از آن برای پرداخت خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین شهروندان می‌توانند وجه کیف پول شهروندی خود را به‌صورت نقدی از طریق دستگاه‌های خودپرداز دریافت کنند یا اینکه با استفاده از آن، در امور خیریه شرکت کنند.

کریمیان یادآوری کرد: پس از اجرای این نرم‌افزار به‌صورت آزمایشی در منطقه ۹ مشهد، در مراحل بعدی در سایر نقاط شهر نیز به اجرا خواهد شد.

گفتنی است، در این مراسم از تعدادی از شهروندان فعال در حوزه تفکیک پسماند قدردانی شد. همچنین نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه عکاسی «پاکیار سفر» با اکران 41 اثر منتخب در نگارخانه شهر افتتاح شد و تا روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه، صبح‌ها از ساعت 9 تا 12 و عصرها ساعت 17 تا 19 در نگارخانه شهر پذیرای شهروندان است.

انتهای پیام/ 70063

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول